Monday, June 13, 2011

Strategi Kelantan Silap


“JURULATIH silap taktik”. Kritikan pedas itu disuarakan seorang pemain Kelantan yang menganggap Datuk M Karathu gagal membuat pemilihan pemain yang tepat ketika Kelantan kempunan untuk menjulang trofi Piala FA buat kali pertama selepas tewas 1-2 kepada Terengganu di pentas final, kelmarin.

Dia yang hanya memanaskan bangku simpanan pada perlawanan itu berkata, Karathu sepatutnya menurunkan pemain lebih berpengalaman yang boleh menghadapi situasi final penuh tekanan.


“Jurulatih silap, ini perlawanan final yang disaksikan 90 ribu penonton. Sepatutnya dia turunkan pemain berpengalaman yang boleh berdepan dengan situasi ini. “Dalam final, pengalaman yang dimiliki pemain amat penting. Ramai lagi pemain lain yang boleh bermain bukannya bergantung kepada kepada pemain sama saja,” katanya yang ditemui selepas tamat perlawanan.

Pada aksi di Stadium Nasional Bukit Jalil itu, Kelantan meniti di ambang kejayaan selepas mendahului 1-0 menerusi jaringan pemain sayap kiri Nurul Azwan Roya m-80 sebelum Terengganu berjaya menyamakan kedudukan apabila Mohd Daudsu Jamaludin tertanduk ke gawang sendiri di penghujung perlawanan.

Keputusan Karathu yang mengeluarkan tonggak utama pertahanan, S Subramaniam dan pemain tengah berpengaruh, Mohd Shakir Shaari sebelum itu nyata memberi kesan kepada skuadnya yang tampak lesu pada aksi tambahan 30 minit.

0 komen:

Post a Comment