Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru


Hari ini tanggal 16 Mei setiap tahun akan diadakan sambutan Hari Guru di seluruh negara sebagai menghargai jasa pendidik yang banyak memberi tunjuk ajar seawal umur kita 6 tahun di alam prasekolah dan sehinggalah 17 tahun untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan 19 tahun untuk yang menduduki Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).

Kegigihan seorang guru dalam mendidik anak muridnya supaya menjadi insan yang berilmu dan berguna juga menjadi pendorong sebagai kita generasi yang akan mewarisi keturunan di muka bumi ini sebagai generasi khalifah yang berilmu dan beramal.


Sempena dengan tema pada tahun ini, guru dilihat sebagai agen perubahan dalam menjadikan anak-anak murid sebagai seorang yang akan berjaya disamping pewaris kepada anak-anak mereka pada masa akan datang. Tema Hari Guru 2011: Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara.

Jika dilihat pada tema ini secara halus, maka nampak dengan jelas bahawa tugas guru semakin mencabar. Kerana sebagai penjana transformasi (perubahan) pendidikan negara, para pendidik perlu memikul semua perancangan pendidikan yang telah dirancang.

Dalam erti kata lain, apa sahaja perancangan yang telah dirancang sebagai pembuat dasar perlu dilaksanakan dengan sebegitu sempurna agar apa yang tersirat dalam tema Hari Guru pada tahun ini dapat dicapai.

Perlaksanaan KSSR, SPPK dan MBMMBI perlulah mengikut acuan yang telah ditetapkan agar transformasi pendidikan yang diingin dapat dicapai. Begitu juga dengan penggunaan IT (teknologi maklumat) dan ICT (teknologi maklumat dan komunikasi), para pendidik perlulah menguasainya agar matlamat untuk mentransformasikan pendidikan negara tercapai.

Dalam hal ini, jati diri para pendidik haruslah tinggi agar dapat mengikut rentak yang dirancang dalam bidang pendidikan. Tapi dalam hal ini (transformasi pendidikan), saya percaya para guru sememangnya sudah bersedia.

Dengan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada guru-guru di seluruh negara yang bergelar sebagai guru amnya dan tidak lupa juga kepada guru-guru yang telah mengajar saya dari seumur 6 tahun hingga berjaya ke alam Universiti.

Pelajar 6 Ar-Razi

Terima kasih diucapkan kepada guru yang mengajar saya di Sekolah Menengah Kebangsaan Ismail Petra bagi Tingkatan 6 terutamanya 6 Ar-Razi seperti Cikgu Arif (Biologi), Cikgu Azizah (Kimia), Cikgu Chew dan Cikgu Lim (Matematik), Cikgu Wan Hassan (Perkomputeran) dan Cikgu Wan Makhzan (Pengajian Am) serta cikgu Rozmuni, Cikgu Anis dan Cikgu Faezah (MUET).

Tidak lupa juga kepada guru-guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Kedai Buloh semasa saya menuntut di tingkatan 2 hingga tingkatan 5, guru-guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Tanjong Mas semasa menuntut di tingkatan 1 dan sekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Kem Pengkalan Chepa dari tahu 1 hingga tahun 6.

Akhir sekali tidak lupa kepada guru yang mengajar saya di Tadika Kemas ketika saya mula dialam prapersekolahan. Selamat menyambut Hari Guru dari saya.

Universiti-universiti - Degree (Political Science), Bachelor (Chemical)
Malacca Industrial Skill Development Center - Diploma (Composite)
Computer System Consultancy - Certificate (Computing)
Sek Menengah Keb Ismail Petra - STPM
Sek Menengah Kedai Buloh - PMR/SPM
Sek Menengah Tanjong Mas
Sek Kebangsaan Kem Pengkalan Chepa - UPSR
KEMAS - Prasekolah

Azmi Abdul Aziz

0 komen:

Post a Comment