Tuesday, September 6, 2011

KAFA Gagal Dapat Apex

KOTA BHARU - Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) akur dengan keputusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang tidak melepaskan penjaga gol skuad Olimpik kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat untuk kembali menyarung jersi negeri ini bagi menghadapi kempen Piala Malaysia yang bermula esok. 

Pengurus Pasukan, Azman Ibrahim berkata, tanpa khidmat penjaga gol kebangsaan berusia 22 tahun itu, skuad kendalian Datuk M Karathu tidak mempunyai pilihan selain mengharapkan khidmat penjaga gol simpanan, Mohd Shahrizan Ismail dan Mohd Halim Napi bagi menggalas tugas berat dalam perlawanan pusingan pertama peringkat kumpulan itu. 

“Kita mengucapkan terima kasih kepada FAM yang bersedia menawarkan penjaga gol gantian kepada Kelantan. Namun kita tidak boleh membuat keputusan dengan segera sehingga jawatankuasa pengurusan pasukan bermesyuarat setelah permohonan kita untuk mendapatkan Apex (Khairul Fahmi Che Mat) ditolak baru-baru. 


“Kalau diikutkan memang posisi penjaga gol kita berada dalam keadaan kritikal sekiranya berlaku apa-apa kecederaan ke atas Mohd Shahrizan (Ismail) itu. Itu yang merisaukan kita sekiranya perkara tersebut terjadi dan kita tengoklah nanti apa kesudahannya selepas ini,” katanya. 

Beliau berkata demikian ketika majlis rumah terbuka Aidilfitri di rumahnya, semalam. 

Turut hadir, Ketua Jurulatih Kelantan, Datuk M Karathu dan pemain serta pegawai skuad Piala Malaysia dan Piala Presiden Kelantan musim ini. 

Azman berkata, bagi mengatasi keperluan mendesak itu, pihak pengurusan terpaksa memanggil dua penjaga gol daripada skuad Piala Presiden untuk menjalani latihan bersama skuad senior ketika ini. 

Mengulas mengenai perlawanan pertama menentang Sarawak di Kuching esok, Azman tidak mahu masalah tersebut menjejaskan moral para pemain sebaliknya menegaskan pasukannya kini bersedia sepenuhnya untuk mempertahankan kejuaraan yang dimenangi musim lalu. 

“Secara keseluruhan kita sudah cukup bersedia untuk menghadapi Sarawak. Mereka akan turun sebagai ‘underdog’ dan sudah pasti tekanan tidak berpihak kepada mereka. Namun saya ingatkan pemain supaya tidak terlalu yakin kerana Sarawak cukup kuat apabila beraksi di halaman sendiri. 

“Saya harapkan perlawanan ini bakal menjadi titik permulaan kita untuk beraksi lebih cemerlang. Para pemain perlu mengamalkan sikap berhati-hati dan jangan sesekali memandang mudah keupayaan pasukan Sarawak. Saya berharap kita dapat membawa pulang tiga mata ke Kota Bharu. 

“Kita akan bawa ketiga-tiga penjaga gol iaitu Mohd Shahrizan (Ismail), Mohd Halim (Napi) dan Judtanna (Eh Put) ke Sarawak. Soal siapa diturunkan itu hanya dapat ditentukan oleh jurulatih menjelang saat akhir sebelum sepak mula perlawanan,” katanya.

0 komen:

Post a Comment