Friday, June 10, 2011

Persiapan Sederhana Kelantan



KOTA BHARU - Kemenangan 3-0 ke atas Terengganu tempoh hari segera dilupakan. Sebaliknya aksi sepanjang 90 minit dalam pentas perlawanan akhir Piala FA pula menjadi tumpuan betapa pertemuan Terengganu menentang Kelantan bakal menjanjikan satu pertembungan paling menarik sepanjang musim ini. 

Malam esok, dua pasukan terkuat negeri Pantai Timur itu akan berentap dalam perlawanan akhir Piala FA edisi ke-22 di Stadium Nasional, Bukit Jalil. 

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa mengakui walaupun pertemuan kali ini cukup berbeza, namun The Red Warriros hanya mengambil pendekatan sederhana dalam melakukan persiapan menghadapi Terengganu dalam perlawanan akhir itu. 

“Kita mahu ke Bukit Jalil dengan perasaan yang tenang dan tanpa apa-apa masalah yang melingkari semua pemain. Segala keperluan pemain sudah disempurnakan sepenuhnya. Kita melakukan persiapan rapi tapi hanya berskala sederhana,” katanya kepada pemberita ketika meninjau sesi latihan skuad Kelantan, malam semalam. 

Beliau berkata, belum masanya bagi pemain meraikan sebarang acara sampingan. 

“Saya tidak mahu mereka menjadi bintang atau selebriti dengan tiba-tiba yang menyebabkan mereka mudah hilang fokus. Ini kerana mereka akan diuji dengan satu perlawanan akhir yang mencabar. 

“Musuh utama kita adalah tahap keyakinan melampau yang mungkin boleh menghukum diri sendiri. Setelah dikecewakan 3-0, sudah pasti Terengganu akan kembali bangkit sama seperti mereka mengalahkan Pahang di saingan separuh akhir tidak lama dulu,” katanya. 

Menurutnya, dalam tempoh dua minggu ini pasukan The Red Warriors berpeluang mencipta sejarah baru dengan menjulang dua piala kejuaraan dan beliau tidak mahu barisan pemain Kelantan melepaskan peluang keemasan tersebut 

“Dalam tempoh dua minggu ini sejarah akan tercipta sama ada kita mampu merangkul dua kejuaraan (Piala FA dan Liga Super) seterusnya menjadi pasukan yang menjulang lima kejuaraan dalam tempoh 12 bulan. 

“Saya fikir ini akan menjadi satu sejarah yang tidak harus dilepaskan pemain,” katanya. 

Untuk itu, beliau mahu pemain bersikap profesional, sederhana dan fokus terhadap perlawanan ini. 

“Saya mengharapkan para pemain mempamerkan permainan bola sepak Kelantan yang bermutu tinggi.

“Kita perlu menunjukkan corak permainan Kelantan berada pada tahap terbaik dalam perlawanan akhir ini. Terengganu sudah pasti mahu menang dan begitu juga kita. 

“Dalam perlawanan akhir seperti ini, hanya ada satu keputusan sahaja untuk menentukan pemenang mutlak,” katanya.

0 komen:

Post a Comment