Saturday, May 14, 2011

Terbangkan Pesawat Vintaj


KETIKA banyak syarikat pengeluar pesawat dan teknologi aviasi di dunia hari ini berlumba-lumba menghasilkan kapal terbang canggih untuk kegunaan komersial dan juga ketenteraan, lain pula halnya dengan sekumpulan jurutera penerbangan di Hungary.

Mereka seolah-olah terkebelakang apabila sibuk mencurahkan idea, masa dan tenaga untuk membina semula sebuah model pesawat lama mengikut spesifikasi asalnya.

Revy dan pasukannya boleh berbangga dengan kemampuan mereka menghasilkan pesawat mengikut spesifikasi asal.

Seorang pakar penerbangan di negara beriklim Mediterranean itu, Laszlo Revy, bersama sepasukan mekanik bertungkus-lumus menyiapkan proses akhir replika enjin pesawat Anzani tiga silinder dengan kuasa kuda 4,000cc. Pembinaan kapal terbang vintaj yang diberi nama Kvasz No. 1 itu mengambil masa selama lima tahun.

Ia dibina dalam sebuah gedung di Lapangan Udara Budapest-Farkashegy di bawah penyeliaan penuh oleh Revy dan ketua mekanik, Laszlo Ungar.

KUASA njin dijana dengan enjin asimetrik buatan khas.

Mereka berusaha ‘menghidupkan’ semula reka bentuk pesawat lama sama seperti rekaan perintis industri aviasi Hungary, Andras Kvasz. Pesawat asal tersebut telah dibina pada tahun 1911 dan berjaya membuat penerbangan awalnya di Rakos Field dekat Budapest.

Pembinaan semula model ciptaan Kvasz yang mempunyai struktur kemasan rangka kayu dan bersayap kanvas tersebut dikuasakan dengan enjin asimetrik buatan khas. Ia kini menunggu kelulusan daripada pihak berkuasa Penerbangan Hungary untuk memberi izin penerbangan sulungnya.

0 komen:

Post a Comment